søndag 31. august 2008

Dagen før Skoledagen og Bodies... The Exhibition

I morgen er første skoledag, og jeg gleder meg veeeldig! Har så vidt lest igjennom hand-outs for første anatomiforelesning, og jeg liker det! Litt av første forelesning har jeg hatt om før, noe som gjør det hele litt mindre skremmende;) Planen nå er å lage litt mat, og så ta fatt på Den Store Skumle Anatomiboken, for den er faktisk vanvittig stor og skummel. Inneholder skremmende mye man ikke forstår, noe som imidlertid ikke er så rart, og som muligens er overkommelig på 1,5 år...

I går var jeg på en helt fantastisk utstilling som heter Bodies, kanskje noen som har hørt om den. Den har vært en del omdiskutert, om dette er etisk riktig, da det er en utstilling av ordentlige mennesker, men som er dissekert og konservert på en slik måte at man kan se skjelettet, musklene, sener, nerver, indre organer og til og med blodårer. Ja, for mange ville tenkt på dette som grotesk og ekkelt, og ja, for all del, om alle burde ha mulighet til å ta barna sine med for å se på dette er jeg kanskje litt kritisk til, men for en vanvittig fantastisk utstilling. Jeg tror svært mange mennesker kunne hatt nytte av å se utstillingen, og også mange barn dersom de hadde en voksen med som gi en barnevennlig guidet tur. En unik måte å se hvordan vi ser ut innvendig, som du ikke klarer å se i like stor grad hvis man bare ser et dissekert menneske/dyr... Mest utbytte har nok medisinstudenter, men egentlig er jo ikke forskjellen fra menneske til dyr så stor når det kommer til det som er under huden...

Utstillingen er hvertfall anbefalt på det sterkeste, den skal være her i Budapest til 31. Desember. Hvis du vil lese mer om utstillingen kan du klikke her.

Jeg har også siden siste blogginnlegg vært på skolen for første gang, men da ikke en ordentlig skoledag, bare fått info om første uken og blitt registrert. Har truffet mange av de norske på første året, og det skal begynne veldig mange hyggelige mennesker virker det som:)Nå

Nå skal jeg gjøre meg klar for skal til Kine på fiskemiddag, hun har nemlig besøk av moren, og da blir det middagsbesøk :) Nam:)

1 kommentar:

  1. Melu!
    No har eg oppdatert meg på bloggen din:D Litt seint ute me kommenteringen,men har gyldig unnskyldning for de siste ukene. Men d kan du jo lese mer om i bloggen min;p vi mennesker er fremdeles nyskjerrige dyr,så jammen bra eg kan følge me deg;)

    Freaky utstilling:O men samtidig litt interesant:P lurer på korti de slår til me noe sånt i bergen..?

    SvarSlett