onsdag 20. august 2008

1. dag i Budapest

Dagen begynte tidlig, omtrent 05.30, siste rest ble pakket ned, og så bar det avgårde til Flesland. Mamma skulle til Oslo i dag, så vi tok samme fly dit, og der møtte jeg som planlagt Maiken og Kine. Flyturen gikk fint, og rundt 13.00-13.30, og heldigvis kom min bagasje for en gangs skyld frem til riktig tid, Kine derimot var ikke like heldig. 1 koffert missing...

Taxi til leiligheten kostet 5-6000ft, altså forint som pengene heter her nede, og tilsvarer rundt 180- 216... Not so bad. Delt på 3 ble det omregnet til nesten ingenting;)

Etter en vanvittig fysisk anstrengelse, som nærmere bestemt gikk ut på å dra to kofferter på 28 og 26 kg opp 3 etasjer, (+ håndbagasje på ca 15kg) og ikke vanlige "norske" etasjer engang, det er sånne megahøyt-under-taket etasjer, var vi fremme i vidunderet;) Jeg er veldig fornøyd, og gleder meg til å lage et litt mer personlig preg på stuen og galleriet mitt (som jeg liker å kalle det;))

Etter en liten kikk i leiligheten tok vi turen bort til Maiken, ca 5 min spasertur, og så tilbake og bort til Oktagon, et kryss hvor det er en del butikker og spisesteder. Vi ente på TGI Fridays, fordi jaaadaaa, vi er såå interessert i ungarsk matkultur...:P Neida, men første og beste ble resultatet for sultne mager, og vi har jo nok av tid til å finne fine lokale restauranter etterhvert..(:

Etter dette var planen litt seriøs shopping ettersom Kine mangler alle klærne sine... Selvfølgelig var det kofferten med sko, vesker og jakker som kom frem:P I dag er det da en slags helligdag her, hvor de feirer St. Isztvan, som da er en helgen. For i dag var alle butikkene stengt...jippiii... alltid godt nytt for lommeboken, sjelden godt nytt for shoppingklare jenter..:(
Vi fant alikevell ut hvor kjøpesenteret West-End var, så dit går turen i morgen.

Nå henger vi i leiligheten, jeg har tanker om å pakke ut litt etterhvert, men vi vurderer også en liten tur ned i nabogaten hvor det var noen bar/club/kafé/restaurant... Mulig vi snart tar kvelden også, det har vært en lang dag...

Muligens en iskald dusj også, det tar laaangt tid før varmtvannsbeholderen blir varm her tydeligvis..:P

(:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar