tirsdag 2. september 2008

My fantastic world!

Oioioi, jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Alt er så fantastisk her nede og jeg kunne ikke hatt det bedre! Uten om at det ikke er kommet røykelov her enda....Grrr....(Man stinker med andre ord etter bare en kafétur...)

Mandag morgen kl 10.15 hadde jeg min første time på Szént Isztván University of Veterinary Medicin, og faget er da kalt BIOMATH. Det vil si biologimattematikk på godt norsk;) I det faget er jeg bare sammen med gruppen min, tror vi er 12-15 stk, og ingen andre nordmenn der enn meg. Er riktignok 2 svensker der, så er ikke fælt i det hele tatt. Og to timer i uken... null stress:) (Så nei mamma, jeg skal ikke bytte gruppe!)

Etter biomath gikk jeg hjem å prøvde å forberede meg til anatomiforelsning men kom fort frem til at det var helt umulig uten en printer... De legger ut en del på nettet, og i enkelte fag (som biomath..) skal vi ikke ha noen bøker, bare skrive ut hand-outs før forelesningen. Konklusjon: Jeg må ha printer. Løsning: Printershopping med Maiken. Jodda, to forvirrede jenter på West-End, men lite/ingen kunnskap om målet. Vi kom frem til billig og enkelt, men endte i stedet opp med billig og litt mer komplisert, nå har jeg kopimasking og scanner og gudene vet hva annet de har klart å putte inni der... 28000ft for hele greien med x antall fargepatroner og papir. I underkant av 1000 norske da...

Anatomy 17.45: På dette tidspunkt var 3 jenter joggende i en retning de kom frem til var retning skolen, etter å glemt å gå av bussen på ca 3 busstopp. Heldigvis med vår fantstiske retningssans havnet vi på riktig sted til bare litt feil tid. Og forelesning var utrolig spennende! Jeg slukte alt! Heldigvis hadde jeg vært igjennom litt før under studier i Bergen, men når han begynte med lat/gr.navn på ansiktregioner hos hest tror jeg de fleste datt litt ut! Vanskelig fag virker det som, men vanvittig spennende. Men ikke nok med det. Dette skjedde etterpå:
Jepp, hest i klasserommet, i forelesningen....er det ikke bare nydelig !!!

Etterpå var det en liten omvisning på campus, vi har nemlig alle bygningene på ett område, noe som er veeeldig deilig. Semmelweis har skolebygningene spredt rundt i byen og bruker om til 1,5 time om dagen på å reise frem å tilbake... Vi har en nydelig liten park, og mange gamle bygninger innenfor et stort, høyt gjerde som beskytter oss mot farlige mennesker på gaten (og alle bilene!) Det var Ansa som hadde omvisningen, og hvis du vil lese mer om ANSA kan du trykke her.

Så gikk vi til utestedet Simpla Kert eller noe i den dur, hvor vi tok et par glass med forskjellig kaldt innhold, og ble kjent med 2.års studenter og hverandre. Gøy:)

Ble veldig langt dette her, men såå mye som skjer atte:)

OG i dag var vi i stallen og fikk ta på hestene og si alle navnene på skjelettet, og det var superfun!

Litt utrolig at jeg nå er her, og gjør det jeg har drømt om så lenge, og det virker bare bittelitt skummelt faktisk... Mest bare perfekt...:)

1 kommentar:

  1. Så herlig å lese at du e så engasjert;) Du e på rett sted vertfall!ser ikje at eg har fått se hest i klasserommet mitt noengang...eller eg har hatt forvirret hest på skoleplassen,teller d??no e jo eg vokst opp på landet då..

    SvarSlett